green-jobs

Autovehiculele cu emisii scazute de CO2 pot crea noi locuri de munca

In Europa ar putea fi create peste 100.000 de noi locuri de munca in industria de automobile, prin investitii in dezvoltarea de tehnologii de fabricatie a autovehiculelor eficiente din punct de vedere al carburantului, afirma un raport[1] realizat de firma olandeza de consultanta CE Delft pentru organizatia Transport&Environment. Raportul contrazice afirmatiile industriei de automobile conform carora reducerea emisiilor va avea un impact negativ asupra locurilor de munca si al competitivitatii producatorilor europeni. Documentul subliniaza, de asemenea, faptul ca sumele economisite de catre proprietarii autoturimelor cu consum mai mic de carburant pot crea locuri de munca suplimentare in economia europeana.

In anul 2009 a fost adoptata o legislatie care impune un nivel mediu de emisii de 130 gr. CO2/km, pana in 2015, si de 95 gr.CO2/km, pana in 2020, pentru toate autoturismele comercializate in Europa. In iulie 2012, Comisia Europeana a propus confirmarea tintei de 95 gr. pentru anul 2020, stabilind si modul in care aceasta va fi atinsa.[2]

Analizand studiile realizate deja in acest domeniu, CE Delft a ajuns la concluzia ca autovehiculele cu emisii scazute de carbon sunt mai degraba favorabile creearii de noi locuri de munca. De exemplu, un studiu[3] recent arata ca implementarea in Europa a programelor de reducere a emisiilor la autovehicule poate crea peste 100.000 de locuri de munca de inalta calificare.

Autovehiculele cu emisii scazute de carbon aduc economii care pot contribui la cresterea economica a Uniunii Europene. Estimarile Comisiei Europene[4] arata ca noua reglementare va contribui anual la cresterea economica cu 12 miliarde de Euro (in medie), in perioada 2020 – 2030, datorita consumului mai mic rezultat in urma standardelor mai stricte de emisii. Conform acelorasi estimari, si cheltuielile anuale cu forta de munca vor creste cu 9 miliarde de Euro. Acest lucru se datoreaza faptului ca fabricarea autovehiculelor necesita multa forta de munca, in timp ce carburantii sunt obtinuti din petrol importat si creeaza mai putine locuri de munca. Raportul CE Delft confirma aceste concluzii.

Pentru fiecare posesor de autoturism, o tinta de 95 gr.CO2/km va aduce economii anuale de peste 500 Euro. Aceste economii vor fi mai mari decat costurile suplimentare ale achizitionarii unui autoturism mai eficient, costuri care, prin economia realizata cu carburantul, pot fi recuperate in 1,5 – 2,5 ani. Mai mult decat atat, daca Uniunea Europeana ar adopta o tinta mai ambitioasa (de 80 gr.CO2/km, pana in 2020) economiile posesorilor de autoturime ar fi de peste 750 Euro/an, iar costurile suplimentare ale unei masini noi s-ar amortiza in cel mult trei ani. Odata cu scaderea importurilor de petrol, UE va face fata mult mai usor socurilor cresterii pretului acestuia, imbunatatindu-si, in acelasi timp, balanta comerciala.

Recent, SUA au anuntat ca intentioneaza sa-si dubleze economiile de carburanti, pana in anul 2025. In Europa, economia va fi doar in jur de 32%; este un lucru bun, dar nu este suficient. Daca nu-si propun obiective mai stricte de reducere a emisiilor de CO2, producatorii europeni de autovehicule risca sa-si piarda competitivitatea pe pietele lumii.

”Ne dorim o tinta de 80 gr.CO2/km, pana in 2020, si de 60 gr.CO2/km[5], pana in 2025. Acest lucru ar stimula aparitia si implementarea de tehnologii avansate si ar asigura Uniunii Europene pozitia de lider in acest domeniu”, a afirmat Greg Archer, membru al organizatiei Transport&Environment, cu sediul la Bruxelles.

Flexibilitatile cuprinse in propunerea actuala vor reduce beneficiile

Actuala propunere a Comisiei Europene extinde perioada de supra-recompensare a vanzarilor de autovehicule electrice – cunoscute sub termenul de “super-credite” – pana in 2023, fapt care conduce la diminuarea efectului tintei de reducere. “Super-creditele ii recompenseaza pe producatori pentru vanzarea unor autovehicule imaginare si creaza iluzia imbunatatirii economiei de carburant, in realitate permitandu-le producatorilor sa vanda autoturisme cu consum foarte mare, care nu se iau in considerare la respectarea tintei de emisii. Aceasta este o nebunie!”, afirma Greg Archer.

Ar fi mult mai eficient sa se ceara producatorilor ca cel putin 2,5% din totalul autovehiculelor vandute pana in 2020 sa fie autovehicule cu emisii ultra-reduse. Acesti producatori ar trebui recompensati printr-o relaxare a tintei totale de emisii. In acelasi timp, celor care nu indeplinesc aceasta cerinta sa li se pretinda mai multe eforturi pentru imbunatatirea eficientei autovehiculelor pe care le comercializeaza. Uniunea Europeana ar trebui sa faca mult mai multe eforturi pentru stimularea tranzitiei catre autovehiculele electrice si cele cu hidrogen, prin investitii in statii de reincarcare rapida si de alimentare cu hidrogen, de-alungul principalelor retele de autostrazi.

Parlamentul si Consiliul European au ocazia sa imbunatateasca propunerea Comisiei prin fixarea unor tinte mai ambitioase si prin eliminarea ‘portitelor’. Autovehiculele cu emisii scazute de carbon constituie una dintre solutiile problemelor economice ale Europei: o solutie buna pentru crearea de locuri de munca si pentru economie, avantajoasa pentru detinatorii de autovehicule si benefica pentru mediu.

Foto: goinsurancerates.com


[1] Raport CE Delft
[2] Propunere CE
[3] McKinsey & Company (2011), Boost! Transforming the power train value chain – a portfoliu challenge
[4] EUR-Lex
[5] Echivalent cu un consum de 2,5 l carburant la 100 km

Comments are closed.