biofuel-lee-jordon-flickr-300x225

Unii biocarburanti pot polua mai mult decat petrolul – Raport CE

Emisiile de gaze cu efect de seră provenite de la biocarburanţii obţinuţi din ulei de palmier, soia sau rapiţă sunt mai mari decât cele ale carburanţilor fosili, atunci când se iau în considerare efectele Indirecte ale Schimbării Destinaţiei Terenurilor (Indirect Land Use Change – ILUC), indică scurgerile de date ale unui studiu al Uniunii Europene.

Conform acestora, valorile de referinţă atribuite biocarburantilor sunt comparabile cu cele ale carburanților obţinuţi din ţiţeiul de şist din Canada, valori de referinţă care ar trebui să fie făcute publice de către Comisia Europeană, împreună cu mult-aşteptatele propuneri legislative referitoare la biocarburanţi.

Un purtător de cuvânt al Comisiei Europene a declarat că nu poate face „comentarii despre documente scurse, cum ar fi evaluări de mediu care nu au fost  publicate.”

Surse din industrie şi din societatea civilă afirmă însă că aceste date sunt credibile şi sunt în conformitate cu alte studii, deja realizate. Unele voci susţin că, dacă datele ar fi publicate, acest lucru ar însemna începutul sfârşitului industriei de biodiesel.

„Cred că datele cercetărilor întreprinse au demonstrat clar că, din cauza despăduririlor care au loc în zone precum Asia de Sud-Est, o mare cantitate de biodiesel are un impact negativ semnificativ asupra climei”, a afirmat Robbie Blake, purtător de cuvânt al organizaţiei Friends of the Earth, înr-un interviu acordat publicaţiei EurActiv.

Efectele indirecte ale schimbării destinaţiei terenului (ILUC)

Efectele ILUC survin atunci când pădurile şi zonele umede sunt distruse pentru a face loc terenurilor destinate culturilor din care se obțin biocarburanți.

Un raport recent arată că toate mlaştinile Malaeziei vor dispărea până la sfârşitul acestui deceniu din cauza ILUC – cu consecinţe alarmante pentru emisiile de gaze cu efect de seră –, în cazul în care nu va fi stopată creşterea producţiei de biodiesel.

În scopul determinării impactului carburanţilor asupra climei, Comisia Europeană propune atribuirea pentru aceștia a unor valori de referinţă (default values), care iau în considerare întreg ciclul de viaţă al emisiilor.

În recenta re-evaluare a Directivei referitoare la Calitatea Carburanţilor, Comisia Europeană a propus o valoare de referinţă de 107 gr.CO2 echivalent pentru un megajoul de carburant (CO2/mj) pentru ţiţeiul de şist, mai mare decât valoarea de referinţă pentru petrolul brut, de 87,5 gr.CO2/mj. Valoarea pentru ţiţeiul de şist reflectă impactul mai mare pe care producerea acestuia o are asupra mediului.

În timp ce, conform noilor date ale Comisiei Europene, generaţia a II-a de biocarburanţi are performanţe net superioare celor ale combustibililor fosili, uleiului de palmier i-a fost atribuită o valoare de referinţă de 105 gr, uleiului din soia – 103 gr, uleiului de rapiţă – 95 gr şi celui de floarea soarelui – 86gr. Toate aceste valori de referinţă iau în considerare efectele schimbării destinaţiei terenului (ILUC).

Valorile de referinţă pentru biocarburanți (luându-se în considerare și ILUC) propuse de Comisia europeană sunt următoarele:

Ulei de palmier – 105 gr

Ulei de soia – 103 gr

Ulei de rapiţă – 95 gr

Ulei de floarea soarelui – 86 gr

Ulei de palmier, cu capturarea metanului – 83 gr

Etanol din grâu (proces nespecificat) – 64 gr

Etanol din grâu (proces similar celui de obţinere a CHP din gaz natural) – 47 gr

Etanol din porumb – 43 gr

Etanol din trestie de zahăr – 36 gr

Etanol din sfecla de zahăr – 34 gr

Etanol din grâu (paie procesate similar CHP) – 35 gr

Etanol generaţia a II-a (cu ILUC) – 32 gr

Biodiesel G2 (cu ILUC) –  21 gr

Etanol G2 (fără ILUC) – 9 gr

Biodiesel G2 (fără ILUC) – 9 gr

 

(Sursă: EurActiv)

Tags: No tags

Comments are closed.