noxe-emisii

Decizia asupra calitatii carburantilor in UE se amana

Intalnirea comisiei de experti, care trebuia sa hotarasca asupra viitorului plan al Uniunii Europene, de reducere a emisiilor provenite de la carburantii utilizati in transporturi, s-a terminat fara a se ajunge la un rezultat.

Organizatia Transport&Environment afirma ca este bine ca „decizia asupra calitatii carburantilor sa fie un proces transparent. Dezbaterile cu usile inchise au permis lobby-ul in favoarea unor tari sau companii petroliere cu interese majore in titeiul de sist, actiuni care au intarziat intregul proces. Acum a venit vremea ca fiecare tara membra a Uniunii Europene sa arate daca vrea sau nu un transport ’curat’ in viitor.”

Directiva UE pentru Calitatea Carburantilor, elaborata in 2008-2009, obliga – pentru prima data – furnizorii de carburanti destinati transportului sa reduca emisiile de gaze cu efect de sera asociate extragerii si productiei, cu 6%, pana in 2020. Carburantii cu intensitate mare a carbonului, precum titeiul de sist, carbune lichefiat sau titei a carui extractie utilizeaza arderea gazelor, risca sa fie exclusi de pe piata europeana.

O propunere a Comisiei Europene, din octombrie 2011, de implementare in practica a acestei legislatii, stabileste un set de valori de referinta pentru intensitatea carbonului corespunzatoare diferitelor surse ale carburantilor. Producatorii care aplica tehnologii ’curate’ pot solicita valori mai scazute ale emisiilor. Canada contesta valoarea de referinta atribuita titeiului de sist, dar nu a furnizat pana acum dovezi stiintifice solide, care sa demonstreze ca tehnologia de producere a titeiului de sist are o valoare mai mica decat cea calculata de CE.

Comisia de experti nationali, care s-a reunit la 23 februarie, a supus la vot propunerea CE din octombrie 2011. Intrucat nu a fost intrunita o majoritate, nici pentru, nici impotriva propunerii, decizia va fi luata la vara de catre Ministrii Mediului.

Comments are closed.