zgomot

Limitele de zgomot pentru autovehicule – 20 de ani de asteptare pentru o propunere dezamagitoare

Comisia Europeană a publicat, în decembrie 2011, lung-aşteptatele propuneri pentru reducerea zgomotului produs de autoturisme, utilitare, autobuze si camioane, într-un moment în care marea majoritate a autoturismelor îndeplineau deja cerinţele mai stricte ale primei etape propuse şi, aproape un sfert dintre ele, şi pe cele ale celei de-a doua etape. Organizaţia Transport&Environment afirmă că limitele pentru zgomot ar fi putut fi reduse mai mult şi într-o perioada mai scurtă şi a solicitat ca în calendarul reducerilor să fie inclusă şi o a treia etapă, pentru a se crea un stimulent pentru autovehicule mai puţin zgomotoase.

Limitele de zgomot pentru autovehicule au fost stabilite, pentru prima dată, în 1970 şi revizuite în 1992, dar reducerile au fost neglijabile, deoarece s-au adoptat standarde pe care majoritatea autovehiculelor deja le îndeplineau. Conform propunerilor Comisiei, limitele de zgomot pentru autoturisme vor fi reduse de la 74db, în prezent, până la 70db în următorii doi ani de la intrarea in vigoare a noilor reglementări, urmate de o nouă reducere până la 68db, într-un interval de cinci ani. Limita pentru autocamioane va fi coborâtă la 80db, după doi ani şi la 78db, după cinci ani.

Zgomotul autovehiculelor provoaca anual  50.000 de victime

Directorul executiv al T&E, Nina Renshaw, spune că „în timp ce propunerile CE reprezintă un pas binevenit în direcţia cea bună, acestea ar fi putut fi mai şi mai joase. Este evident că noile limite nu sunt destul de dure, ele ar trebui să forţeze industria constructoare de autovehicule, şi nu să propună limite pe care aceasta le-a atins deja. Zgomotul produs de autovehicule provoacă anual, în Europa, 50.000 de victime, din cauza bolilor cardiace, un motiv serios pentru adoptarea unor limite mai drastice. Este mult mai puţin costisitor să se aplice tehnologiile deja existente de reducere a zgomotului, decât să se cheltuiască milioane de euro din banii publici ai consiliilor locale, pentru construirea de bariere impotriva zgomotului, de-alungul drumurilor. Raportul beneficiu-cost este, în acest caz, de 20/1.”

Peste 200 milioane de cetăţeni europeni sunt expuşi, pe termen lung, la zgomotul produs de autovehicule, zgomot care le pune sănătatea în pericol. După poluarea aerului, zgomotul autovehiculelor este cea de-a doua mare cauză a problemelor de sănătate legate de mediu, în Europa. Conform Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, expunerea la niveluri ridicate de zgomot provoacă boli cardiace, tulburări ale somnului, probleme de auz şi reduc abilităţile de învăţare ale copiilor.

Pentru a fi adoptate, propunerile Comisiei Europene pentru reducerea zgomotului produs de autovehicule au nevoie de aprobarea Parlamentului şi a reprezentanţilor statelor membre. Aceste propuneri nu includ însă şi o limită minimă a zgomotului, care a fost sugerată din motive de siguranţă, deoarece unele autovehicule sunt atât de silenţioase încât constituie un risc pentru pietonii care nu le pot auzi apropiindu-se.

Gasiti aici multe informaţii despre propunerea Comisiei Europene.


Comments are closed.