MAN Concept S
(Foto: inhabitat.com)

Parlamentul European a votat pentru autocamioane mai sigure si mai putin poluante

MAN Concept S (Foto: inhabitat.com)

MAN Concept S
(Foto: inhabitat.com)

19.03.2014, Bruxelles, Bucuresti – Comitetul de transport al Parlamentului European a votat pentru schimbarea reglementarilor ce privesc cabinele autocamioanelor, masuri ce ar putea salva sute de vieti si ar reduce consumul de carburanti si, concomitent, al emisiilor. Votul le da mai mult spatiu de manevra producatorilor pentru a proiecta autocamioane cu o forma mai aerodinamica atat a cabinei, cat si a remorcii. Acest lucru ar putea insemna incheierea unei noi ere pentru Europa, aceea a autocamioanelor in forma lor clasica, dreptunghiulara.

Parlamentul a decis ca o parte din spatiul suplimentar al cabinelor sa fie folosit pentru a elimina periculoasele unghiuri moarte, sa includa o zona care sa se plieze, reducand socul la impact si sa garanteze ca pietonii si ciclistii nu sunt aruncati sub roti in cazul unei coliziuni. In plus, parlamentul vrea ca aceste schimbari menite sa salveze vieti sa devina obligatorii pentru toate autocamioanele de pe drumurile europene pana in 2022.

Flexibiliatatea la proiectare, ingaduita de noile reglementari, le va permite producatorilor de autocamioane sa eficientizeze consumul de carburant. Rezultatul va fi o scadere a costurilor de operare a acestora, cat si o reducere a emisiilor generatoare de schimbari climatice.

Mentiune:In ceea ce priveste mega-camioanele[1], europarlamentarii au respins propunerea Comisiei Europene, care ar fi permis operarea transfrontaliera a acestora. In schimb, membrii PE au cerut Comisiei sa evalueze corespunzator impactul utilizarii mega-camioanelor mai late si sa raporteze rezultatele Parlamentului in 2016.

William Todts, ofiterul pentru autovehicule curate al Federatiei Transport & Environment (T&E) a declarat ca ”astazi e o zi buna pentru pietoni, biciclisti, soferi, transportatori si pentru mediu. Acest vot ne da incredere ca sfarsitul acestor camioane cu o forma asemanatoare unei caramizi este aproape. Aceasta este o decizie cheie care va reduce decesele rutiere si va reporni procesul de reducere a emisiilor de CO2 ale autocamioanelor, dupa 20 de ani de stagnare.”

Decizia finala va fi luata de Parlament in luna aprilie

Legea europeana in vigoare ce priveste dimensiunile autocamioanelor forteaza proiectarea cabinelor la forma actuala care este atat periculoasa, cat si ineficienta. Acest lucru impiedica progresul si limiteaza siguranta si eficienta consumului de carburant al autocamioanelor. O aerodinamica mai buna ar putea imbunatati economia de carburant cu pana la 7-10%, ceea ce ar insemna, considerand preturile actuale ale motorinei, o economie de pana la 3 000 de euro pe an pentru un astfel de vehicul[2].

Spre deosebire de masini si furgonete, performantele de mediu ale autocamioanelor aproape au stagnat in ultimii 20 de ani. Desi autocamioanele insumeaza numai 3% din vehiculele prezente pe drumurile europene, acestea sunt responsabile pentru un sfert din emisiile din sectorul de transporturi. Aceasta pondere este preconizat sa se maresca odata cu cresterea traficului la nivel european. In plus, autocamioanele inregistreaza performante slabe in ceea ce priveste siguranta: in 15% din accidentele fatale din UE din 2011 – soldate cu 4.254 de morti – au fost implicate autocamioane.

Votul dat de Comitetul pentru Transporturi va trebui sa fie confirmat in plenul Parlamentului European in aprilie, inainte ca proiectul de lege sa poata fi luat in considerare de catre statele membre UE. Decizia Parlamentului va trebui sa fie aprobata de cele 28 de state membre ale Uniunii Europene inainte ca aceasta sa devina lege. Acestea sunt sub o presiune foarte mare a industriei pentru a bloca noile modificari menite sa salveze vieti. Producatorii de autocamioane fac lobby pentru a obtine interzicerea pana in 2025 a implementarii reglementarilor ce prevad re-proiectarea.

Cu sase saptamani in urma, o coalitie de 130 de orase, sindicate, organizatii ale biciclistilor, asociatii de transportatori, detailisti, membrii ai organizatiilor de mediu si organizatii care se ocupa cu siguranta rutiera le-au cerut europarlamentarilor sa profite de aceasta oportunitate ce apare o data la o generatie si sa sustina prin votul lor re-proiectarea autocamioanelor, pentru ca acestea sa fie mai sigure si mai economice in ceea ce priveste consumul de carburant.

Cititi si:
PE propune autoutilitare mai sigure si mai putin poluante
Un nou design pentru autocamioane va salva vieti si va reduce emisiile


[1] ”Mega-camioanele” sunt asemanatoare trenurilor rutiere si au o lungime similara cu a unor avioane de dimensiuni medii. Reglementarile actuale ale UE privind transportul rutier international specifica faptul ca niciun autocamion nu poate fi mai lung de 18,75 metri sau sa aiba o greutate încarcat mai mare de 40 de tone.

[2] Pentru un autocamion care face trasee anuale de circa 100.000 de km.

Comments are closed.