descentralizare

Protectia mediului ajunge la mana baronilor locali

descentralizareLegea descentralizarii, caracterizata de conflict de interese si contradictii

Prin prevederile pe care le contine, Proiectul de Lege a Descentralizarii, aflat in dezbatere pe site-ul Ministerului Dezvoltarii, deschide calea unui conflict de interese deosebit de nociv pentru protectia mediului natural. Agentiile de Protectie a Mediului, care in momentul de fata supervizeaza activitatea autoritatilor publice locale, vor fi direct subordonate acestora. Acestea au fost principalele puncte atinse de Coalitia pentru Mediu din Romania si Federatia Coalitia Natura 2000 in documentele transmise vineri, 8 noiembrie, Ministerului Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice, in care cer renuntarea la proiectul de lege in forma actuala.

Conflictul de interese: Agentiile pentru Protectia Mediului (APM) au in atributii monitorizarea indicatorilor privind calitatea vietii si a masurilor necesare pentru imbunatatirea acestora, precum si avizarea proiectelor din punct de vedere al impactului asupra mediului. Trecerea acestor structuri in subordinea autoritatilor publice locale, pe care, practic, APM-urile ar trebui sa le controleze, inseamna un adevarat atentat asupra mediului, cu consecinte greu de cuantificat asupra sanatatii populatiei.

Exemplele cu maxim potential de propagare sunt cele referitoare la monitorizarile factorilor de mediu care intra in sarcina APM-urilor si care trebuie respectati de catre autoritatile locale. Astfel, calitatea aerului este in prezent monitorizata si raportata de catre APM-uri mai departe, la Agentia Nationala pentru Protectia Mediului, care, la randu-i, raporteaza Ministerului Mediului, iar acesta Comisiei Europene. Raportarea are drept scop imbunatatirea, acolo unde este cazul, a calitatii aerului din localitati. Nerespectarea standardelor monitorizate de catre APM-uri poate duce la sanctionarea, inclusiv financiara, a autoritatilor publice locale si, mai departe, la declansarea procedurilor de infringement. Astfel, cu usurinta ne putem imagina ca o APM care raspunde in fata unui Consiliu Local va raporta masuratori cosmetizate ca sa evite sanctionarea consiliului respectiv. Ar fi ca si cum un birou al autoritatii locale si-ar da singur amenda.

Avizul de mediu necesar pentru orice fel de proiect, de infrastructura sau de constructii, este emis tot de catre APM-uri. Aceasta functie reuseste in unele cazuri sa mai linisteasca avantul „modernizator” al unor primari sau sefi de Consilii Judetene care proiectau termopane in pesteri, partii de ski la 600 de metri altitudine sau, in cardasie cu firmele prietenilor fiilor sau fiicelor, salbe de microhidrocentrale pe rauri de munte. Adoptarea noului proiect de lege si, deci, subordonarea APM-urilor catre Primarii sau Consilii Judetene va da unda verde tuturor „proiectelor” pe care edilii locali le propun.

Responsabilitate diluata si potential conflict in aplicarea acordurilor si directivelor europene:

In contextul in care Consiliile Judetene primesc dreptul de a emite avizele de specialitate pentru documentaţii de urbanism privind zone şi staţiuni turistice, precum si pentru documentaţii tehnice privind amplasamentul, conformarea şi functionalitatea construcţiilor noi cu destinaţie turistica (acelasi proiect de lege, Titlul IV, Art. II), presiunea si asa foarte mare asupra ariilor protejate, reglementate de Directivele Europene Pasari si Habitate, va deveni insuportabila.

In cazul ariilor protejate, s-a constatat ca structurile autoritatilor publice locale au fost cel mai mare opozant in aplicarea acestor Directive si au exercitat presiuni pentru desfiintarea sau reducerea suprafetei lor.

Amintim si ca Parlamentul European a votat la 9 octombrie urmatorul amendament la Directiva 2011/92/UE privind evaluarea efectelor anumitor proiecte publice si private asupra mediului:

Amendamentul 50:

„(4a) Statele membre desemneaza autoritatea sau autoritatile competente de o maniera prin care sa se garanteze independenta lor deplina in ceea ce priveste exercitarea atributiilor care le-au fost incredintate in temeiul prezentei directive. In special, autoritatea sau autoritatile competente sunt desemnate astfel incat sa fie evitata orice relatie de dependenta, legatura sau subordonare intre ele sau componentele lor si initiator. O autoritate competenta nu isi poate exercita atributiile care i-au fost incredintate in conformitate cu prezenta directiva in legatura cu un proiect al carei initiator este ea insasi.”

Coalitia pentru Mediu din Romania si Federatia Coalitia Natura 2000 considera propunerea legislativa privind descentralizarea ca avand un impact negativ asupra protectiei mediului si solicita factorilor de decizie retragerea proiectului de lege.

Comments are closed.