UN-CLIMATE-FINLAND-THAILAND-ASIA-CLIMATE-WARMING-UN-UNFCCC

Scrisoare deschisa: Romania este restanta in domeniul politicilor de reducere a emisiilor

Bucuresti, 25.06.2014

 

Catre: Guvernul Romaniei
In atentia domnului Victor Ponta, Prim-Ministru

Catre: Ministerului Mediului si Schimbarilor Climatice
In atentia domnului Attila Korodi, Ministu

Catre: Comisia pentru mediu si echilibru ecologic din cadrul Camerei Deputatilor
In atentia doamnei Carmen Moldovan, presedintele comisiei

Catre: Comisia pentru industrii si servicii din cadrul Camerei Deputatilor
In atentia domnului Iulian Iancu, presedintele comisiei

 

Noul cadru al Uniunii Europene in privinta energiei si a schimbarilor climatice pentru perioada 2020 – 2030 va fi dezbatut la cel mai inalt nivel in Consiliul European din 26-27 iunie[1].

Obiectivele asumate prin strategia „Energie si Schimbari Climatice 2030” tin de reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera cu 40% sub nivelul anului 1990, o crestere de cel putin 27% la nivelul UE a utilizarii energiei regenerabile, un nou sistem de guvernanta si un set de noi indicatori care sa garanteze un sistem energetic competitiv si sigur.

In pofida tintelor ambitioase fixate de Uniunea Europeana (UE), Romania nu a inclus in politicile nationale masuri care sa contribuie la atingerea obiectivelor europene de reducere a emisiilor. Astfel, tara noastra ignora directia de dezvoltare promovata de UE si intarzie tranzitia catre o economie verde, cu emisii scazute de carbon.

Din analiza legislatiei nationale in domeniile energie, transport si mediu, efectuata in perioada septembrie 2013 – martie 2014  au reiesit urmatoarele concluzii:

 

  • Schimbarile climatice nu sunt percepute ca o prioritate decat la nivel declarativ. Prin urmare, autoritatile nu sunt constiente de necesitatea formularii de politici si strategii care sa includa cerintele specifice reducerii emisiilor de CO2.
  • Lipsa studiilor de impact in promovarea legislatiei conduce la modificari ale acesteia cu consecinte nefavorabile, atat asupra mediului de afaceri, cat si a cetateanului. (a se vedea legislatia privind certificatele verzi)
  • Deseori se constata o neconcordanta intre obiectivele si/sau masurile adoptate si efectele produse de acestea. (a se vedea programul „Rabla”)
  • Politicile din domeniul schimbarilor climatice nu contribuie la crearea cadrului propice pentru o actiune comuna si coordonata intre sectoare si institutii care pot influenta reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera.

 

Analiza[2] a fost realizata in cadrul proiectului ”Spre o Economie Verde cu Emisii Reduse de CO2”, implementat de Fundatia TERRA Mileniul III in parteneriat cu Scoala Nationala de Studii Politice si Administrative (SNSPA).

Fundatia Terra Mileniul III cere reprezentantilor Guvernului si Parlamentului sa priveasca cu mai multa seriozitate politicile din domeniul energiei si schimbarilor climatice, avand in vedere noile obiective europene, precum si conditiile de utilizare a fondurilor structurale si de coeziune in perioada 2014 – 2020.

Sprijinirea inovatiei si a cercetarii aplicate, atat pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera, cat si pentru adaptarea la schimbarile climatice, trebuie incurajate pentru a ne indeplini cat mai bine obligatiile asumate impreuna cu comunitatea europeana.

La nivel economic este necesara o gandire care sa conduca la schimbarea paradigmei de dezvoltare prin decuplarea cresterii economice (PIB) de emisiile de carbon.

In consecinta, solicitam Legislativului si Executivului sa dezvolte politici publice coerente, care sa urmaresca liniile adoptate in cadrul Strategiei Europa 2020, precum si viitoarele obligatii pe care ni le vom asuma in curand, din perspectiva Pachetului ”Energie – Schimbari climatice” pentru anul 2030.

 

[1] http://register.consilium.europa.eu/doc/srv?l=EN&f=ST%208280%202014%20INIT
[2] http://zeroemisii.ro/2014/05/12/raport-de-monitoizare-a-legislatiei/

Comments are closed.