from_study

Studiu: Cabinele camioanelor ar trebui modificate pentru a nu fi fatale biciclistilor si pietonilor

from_studyO cabina cu 80 cm mai lunga cu un “nas” rotunjit, un bord mai mic, parbrize extinse si o pozitie de conducere usor coborata ar putea reduce drastic unghiurile moarte din cabina camionului, releva un studiu al scolii de design Loughborough din Marea Britanie, citat de organizatia Transport & Enviroment.

Conceptul de camion „Direct Vision” va creste campul vizual al conducatorului auto in fata si in partile laterale ale camionului cu 50% fata de modelele de camioane comercializate astazi, fapt care ar putea salva vietile a sute de bicicliști si pietoni.

Conform Consiliului European pentru Siguranta Transporturilor, in Europa camioanele sunt implicate in aproximativ 4.200 de accidente fatale in fiecare an. Multe dintre aceste victime, aproape 1000, sunt utilizatori vulnerabili ai drumurilor, cum sunt biciclistii sau pietonii. In tarile cu numar ridicat de ciclisti, camioanele sunt de multe ori o mare amenințare pentru acestia. De exemplu in Belgia, 43% din decesele biciclistilor in trafic sunt cauzate camioane, in Olanda 38%, iar in Marea Britanie 33%. In unele orase, mari din vest, cum ar fi Londra, camioanele provoca mai mult de 50% din decesele biciclistilor.

Invechite, in forma de caramida, cabinele camioanelor sunt o cauza importanta a acidentelor fatale. Designul de azi al cabinei obliga soferul sa stea deasupra motorului, intr-o pozitie ridicata astfel incat o mare parte din ceea ce se intampla in jurul cabinei este invizibil pentru el.

 „Unghiurile moarte pot fi un factor important in accidentele fatale ce implica camioanele. Studiul nostru arata ca dimensiunea acestor unghiuri moarte poate fi redusa printr-un design imbunatatit al cabinei, scaderea inaltimii acesteia si adaugarea de parbrize suplimentare.”

Dr. Steve Summerskill, conducatorul proiectului care a generat conceptul „Direct Vision” pentru Scoala de Design Loughborough

Iata un cum ar trebui sa arate cabinele pentru o vizibilitate maxima:

PrintExista doua obstacole juridice care impiedica camioanele sa devina mai sigure si mai eficiente din punctul de vedere al combustibilului.

În primul rand, spre deosebire de cazul autoturismelor, Europa nu are reglementari care sa spuna ce ar trebui sa poata vedea cu ochii lui un sofer de camion. Normele europene se concentreaza pe vizibilitatea indirecta, cea obtinuta prin oglinzi, dar, desi acestea sunt utile, multitudinea de oglinzi si imaginile lor adesea distorsionate nu sunt un substitut pentru un camp vizual direct, de buna calitate.

In al doilea rand, legislatia actuala a UE privind greutatea si dimensiunile camioanelor au fortat un design care are zone oarbe, deosebit de mari. A fost propusa modificarea acestei legi, pentru a permite (dar fara a obliga) crearea unor modele de camioane care sa respecte cerinte suplimentare de securitate, dar aceste cerinte inca nu au fost dezvoltate.

comparatie

„Este de neinteles faptul ca permitem mamuti uriasi de 40 de tone pe drumurile noastre, fara a fi siguri ca oamenii de la volan pot vedea tot ce se intampla in jurul lor. Dupa zeci de ani in care am incercat sa rezolvam problema cu oglinzi, trebuie sa profitam de aceasta oportunitate de face “viziunea directa” obligatorie pentru noile modele de camioane”

William Todts, specialist in politici publice al organizatiei Transport & Enviroment

 

Tags: No tags

Comments are closed.