rovana-plumb

Scrisoare catre ministrul Mediului si Padurilor, Rovana Plumb

Stimata d-na Ministru Rovana Plumb,

Va adresam aceasta scrisoare in perspectiva Consiliului de Mediu al Uniunii Europene din 17 decembrie, in cadrul caruia va fi abordata revizuirea obiectivelor privind emisiile de CO2 pentru autoturisme si vehicule utilitare usoare.

Avem convingerea ca puteti contribui la angajarea discutiilor intr-o directie pozitiva si ambitioasa! Reglementarea emisiilor de CO2 ale autoturismelor si autoutilitarelor constituie unul dintre succesele importante ale UE in domeniul politicii schimbarilor climatice. De la adoptarea lor, in 2008, emisiile de la autovehicule au scazut cu aproape 15%. Daca actuala legislatie va fi corect implementata, pana in 2020 emisiile de CO2 se vor reduce cu inca 27%, ceea ce va echivala cu o reducere de 422 Mt CO2, intre 2020 si 2030. Intre emisile de CO2 si consumul de carburant al autovehiculelor exista o legatura directa.

Una dintre cele mai importante masuri pe care UE le poate lua in scopul economisirii banilor conducatorilor auto este sa ceara producatorilor de autoturisme si autoutilitare sa fabrice autovehicule mai eficiente din punct de vedere al consumului de carburant. Legislatia UE in acest domeniu a devenit un model pentru multe tari ale lumii. Pe 17 decembrie va veti intalni la Bruxelles cu ceilalti ministri europeni ai mediului. Pe agenda intalnirii care va fi transmisa in direct va figura si subiectul standardelor de emisii pentru autoturisme si autoutilitare.

Va rugam sa folositi aceasta ocazie pentru a sublinia si promova ideile urmatoare:

1. Legislatia pentru emisiile automobilelor si autoutilitarelor este cea mai eficienta masura in domeniul schimbarilor climatice din punct de vedere al costurilor, care poate fi luata la nivelul UE. Autovehiculele cu emisii scazute de CO2 contribuie la economisirea banilor conducatorilor auto, la reducerea dependentei de importul de petrol, incurajand in acelasi timp dezvoltarea si aplicarea de noi tehnologii de catre producatorii de autovehicule (cu efecte benefice asupra locurilor de munca);

2. Tinta de 95 gCO2/km pentru autoturisme, pana in anul 2020, este tehnologic posibila, iar eventualul pret mai mare al autovehiculelor va fi compensat prin economiile facute de catre conducatorii auto cu costul carburantului;

3. Tinta de 147 gCO2/km pentru autoutilitare, pana in 2020, este insuficienta. Recomandabila si normala ar fi o tinta de 118 gCO2/km, care reprezinta echivalentul tintei de 95 gCO2/km pentru autoturisme. Obiectivul de 118g i-ar ajuta pe proprietarii acestora – in marea lor majoritate, intreprinderi mici si mijlocii – sa economiseasca in jur de 825€/an, suma care ar compensa rapid costurile mai mari de productie si achizitie;

4. In scopul de a le oferi constructorilor de autovehicule certitudinea planificarii productei pe termen lung, este esentiala stabilirea cat mai curand a unei tinte ambitioase de emisii pentru anul 2025. Lucrarile Consiliului de Mediu din 17 decembrie constituie cea mai buna ocazie pentru abordarea acestui subiect;

5. Este, de asemenea, esential ca metodele de calcul al emisiilor de CO2 si al consumului de carburant al autovehiculelor sa fie corecte, in asa fel incat reducerile de emisii mentionate de producator sa corespunda cu cele reale, de pe sosea. Spre nemultumirea conducatorilor auto, diferentele din ce in ce mai mari intre consumurile din fisa tehnica si cele reale submineaza credibilitatea actualei legislatii si, din acest motiv, ele trebuie eliminate cat mai repede. Romania a avut un rol constructiv in dezbaterile pe acest subiect si speram ca asa se va intampla si la acest Consiliu de Mediu. Trebuie tinut seama de faptul ca industria auto nu constituie un scop in sine, ci ea trebuie sa contribuie la mobilitatea cetatenilor UE, cu efecte cat mai reduse asupra mediului.

Comments are closed.