nita

Scrisoare deschisa privind votul Romaniei la Consiliul pentru Energie al UE

 

Catre:  Ministerul Economiei

In atentia: D-lui Constantin Nita, Ministru delegat pentru energie

Spre stiinta: D-nei Rovana Plumb, Ministrul Mediului si Schimbarilor Climatice

 

Stimate d-le Constantin Nita,

In data de 22 februarie veti participa la sedinta Consiliului pentru energie al Uniunii Europene, in cadrul careia se va discuta mult-asteptata propunere legislativa a Comisiei Europene referitoare la efectele schimbarii indirecte a destinatiei terenului (ILUC) si implicatiile acestora asupra politicii UE in domeniul biocarburantilor.

Sunt putini cei care, in prezent, mai cred ca biocarburantii produsi la scara industriala constituie o solutie ideala pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera. Impacturile negative ale politicii in domeniul biocarburantilor au devenit din ce in ce mai evidente de-a lungul timpului, pe masura ce cresterea cererii pentru acestia a determinat intensificarea competitiei cu producerea de hrana, pentru accesul la terenuri agricole si resurse de apa. Aceste efecte negative au fost evidentiate de institutii si organizatii precum FAO, OECD, Banca Mondiala, organizatii non-guvernamentale si insasi Comisia Europeana.

Prin propunerea sa din octombrie, 2012, Comisia Europeana recunoaste ca majoritatea biocarburantilor comercializati pe piata europeana nu ofera deloc, sau doar intr-o mica masura reduceri de emisii de carbon, in comparatie cu carburantii fosili, benzina si motorina. Acest lucru este cauzat de faptul ca productia de biocarburanti din plante cultivate necesita suprafete imense de terenuri agricole, determinand fermierii sa mute culturile destinate hranei pe terenuri care au fost despadurite sau desecate – zone bogate in biodiversitate sau care retineau un volum important de CO2 , ceea ce conduce la emisii semnificative de gaze cu efect de sera. Aceste efecte ale schimbarii indirecte a destinatiei terenului (ILUC) submineaza integritatea obiectivelor Uniunii Europene in domeniul schimbarilor climatice, pentru anul 2020. Chiar daca a recunoscut acest lucru, propunerea Comisiei nu face ceea ce trebuie facut, si anume stabilirea unei metodologii care sa rezolve problema emisiilor datorate ILUC, prin introducerea ‘factorului ILUC’ in contabilizarea emisiilor de CO2, in scopul eliminarii biocarburantilor cu factor ILUC foarte mare.

Mai mult, propunerea Comisiei din octombrie 2012 recunoaste ca exista o competitie intre hrana si biocarburanti si doreste sa rezolve aceasta problema. Este o atitudine binevenita, luand in considerare contributia producerii biocarburantilor din plante cultivate la insecuritatea alimentara, la cresterea pretului alimentelor si la achizitionarea masiva a terenurilor agricole din tarile in curs de dezvoltare. Totusi, aceasta propunere nu reuseste sa-si atinga scopul propus, si anume acela de a promova biocarburanti “care nu intra in competitie cu hrana si sunt sustenabili.”

Din aceste motive, va rugam ca, in calitatea Dv. de participant la Consiliul Energiei, sa contribuiti la imbunatatirea propunerii Comisiei Europene referitoare la ILUC. Aceasta legislatie poate pune capat subventiilor acordate de UE unor tehnologii care submineaza securitatea alimentara globala si eforturile pentru atenuarea efectelor schimbarilor climatice, determinand, in acelasi timp, inscrierea sectorului de transporturi pe o traiectorie sustenabila.

Parlamentul European si Consiliul de Ministri trebuie sa amendeze propunerea Comisiei in sensul eliminarii ajutorului direct si indirect acordat producerii  biocarburantilor – cu emisii mai mari decat cele ale carburantilor fosili – din plante cultivate pe terenuri agricole, care au un impact social si de mediu negativ.

In acest scop, va solicitam:

  • Sa sustineti limitarea autentica si ferma a volumului de biocarburanti obtinuti din plante cultivate pe terenuri agricole, cu scopul prevenirii competitiei intre hrana si biocombustibili, facand in asa fel incat transporturile europene sa nu depinda de asemenea biocarburanti. Actuala politica propusa limiteaza doar cantitatea unor asemenea biocarburanti, pe care statele membre o poate contabiliza in scopul atingerii tintei de 10%, prevazuta in Directiva pentru energie regenerabila. Va solicitam sa amendati propunerea in asa fel incat aceasta sa impuna o limita absoluta a consumului (destinat transporturilor) de biocarburanti din plante cultivate, inclusiv pentru cantitatile utilizate pentru conformarea cu Directiva pentru energie regenerabila si pentru subventiile acordate producerii acestora. In acelasi timp, statele membre ar trebui sa ajunga la un acord de reducere treptata a cantitatii de biocarburanti, concomitent cu cresterea eficientei energetice, a utilizarii energiei electrice din surse regenerabile si a biocarburantilor de ultime generatii.

 

  • Sa sustineti introducerea obligatorie a factorilor ILUC in criteriile de sustenabilitate a biocarburantilor. Contabilizarea amprentei totale de carbon a biocarburantilor, inclusiv factorii ILUC, este esentiala pentru compararea performantei, din punct de vedere al emisiilor de gaze cu efect de sera, diferitelor optiuni energetice – aceasta prevedere fiind in deplina concordanta cu mandatul legislativ al Comisiei Europene. Actuala propunere introduce doar raportarea emisiilor datorate ILUC. Legislatia nu trebuie sa ia in considerarea doar raportarea, ci trebuie sa includa in analiza ciclului de viata al biocarburantilor – atat in Directiva pentru calitatea carburantilor (FQD), cat si in Directiva pentru energie regenerabila (RED) – toate emisiile indirecte, incluzand obligativitatea factorilor ILUC. Acesti factori trebuie aplicati si in cazul biocarburantilor obtinuti din culturi energetice.

 

  • Sa va asigurati ca biocarburantii din noile generatii sunt cu adevarat sustenabili si contribuie la reducerea gazelor cu efect de sera. Cea mai buna metoda disponibila este combinarea factorilor ILUC specifici materiilor prime alternative cu criterii obligatorii de sustenabilitate. Trebuie definite clar ‘fluxurile de deseuri’, ‘produsele secundare’ si ‘reziduurile’ sustenabile utilizabile pentru producerea biocarburantilor, in acelasi timp cu adoptarea unor precautiuni de mediu solide. Acestea trebuie sa previna shimbarea destinatiei terenului, aparitia impacturilor negative – sociale si de mediu – si cresterea emisiilor de CO2 provocate, de exemplu, de supraexploatarea reziduurilor vegetale agricole sau a biomasei forestiere.

 

  • Sa contribuiti la scaderea emisiilor din transporturile rutiere, prin promovarea solutiilor sustenabile pe termen lung. Propunerea Comisiei reprezinta o ocazie pentru UE de a transmite un semnal clar catre piata ca viitorul transportului sustenabil sunt economia de energie si tehnologiile din domeniul energiei din surse regenerabile, care au un mare potential de reducere a emisiilor, de stimulare a mobilitatii, de creare de noi locuri de munca si beneficii economice si nu biocarburantii cu impact negativ asupra climei, securitatii alimentare globale si mediului. Concomitent, trebuie luate masuri ferme de reducere semnificativa a emisiilor de gaze cu efect de sera rezultate din ventilarea si arderea petrolului si gazelor. Acum ar trebui, si pot fi, puse in practica politici care sa reduca consumul de energie, sa creasca eficienta energetica si sa accelereze electrificarea din surse regenerabile a transportului. Aceste optiuni la biocarburanti trebuie puse, de urgenta, in practica de catre toate statele membre.

 

Va multumim pentru atentia pe care, speram, o veti acorda acestor considerente atunci cand veti decide asupra amendamentelor la propunerea Comisiei Europene, care se vor discuta in cadrul Consiliului pentru energie. Va stam la dispozitie pentru mai multe informatii si vom da curs oricarei initiative de a discuta aceste probleme.

Anexam, in varianta electronica, studiul realizat de catre institutul de cercetari olandez CE Delft, realizat la cererea organizatiilor Transport&Environment, European Environmental Bureau, BirdLife Europe si Greenpeace, precum si trimiteri catre alte studii realizate de organizatii si institutii internationale.

Cu cele mai bune urari,

Ioana Ciuta, Director Executiv TERRA Mileniul III, membru European Federation for Transport & Environment
Ionut Cepraga, Coordonator de campanii, Greenpeace CEE Romania
Ariel Brunner, Head of EU Policy, BirdLife Europe
Jeremy Wates, Secretary-General – European Environmental Bureau

Studiu CE privind potentialul bioenergetic al Europei
Raport stiintific privind ILUC – T&E
Consecintele politicilor europene privind biocombustibilii – IFPRI
 Biocombustibilii: perspective, riscuri si oportunitati – FAO
Efectele indirecte ale productiei de biocombustibili

Tags: No tags

Comments are closed.