car and fuel nozzle

Consumul real al autoturismelor din UE este mai mare decat cel declarat de producatori

Bucuresti, Bruxelles,14 martie, 2013 – Consumul de carburant obtinut de catre posesorii de autoturisme in conditii reale de trafic este, in medie, cu aproape un sfert mai mare decat cel din testele oficiale ale constructorilor, se arata intr-un nou raport[1], publicat de organizatia Transport & Environment (T&E). Raportul constata ca aceasta diferenta a crescut in timp, principala cauza fiind trucurile folosite in cadrul testelor oficiale de catre producatorii de autoturisme.

Raportul lansat azi dezvaluie cauzele acestor diferente intre cifrele reale ale emisiilor[2] de CO2 si rezultatele testelor efectuate de catre producatori. Documentul include o comparatie a rezultatelor testelor facute de ei cu cele ale testelor similare, efectuate de catre un laborator independent[3], pe sase modele noi (standard) de autoturisme.

Rezultatele testelor independente – in care s-au folosit modele standard, fara a se exploata flexibilitatile cuprinse in procedurile de testare – arata ca emisiile de CO2 si consumul de carburant sunt, in medie, cu 23% mai mari decat cele ale testelor oficiale ale producatorilor (teste realizate pe masini special pregatite). Aceste cifre au confirmat diferenta intre rezultatele testelor oficiale si media celor reale[4] (conditii de trafic pe drumuri publice).

Conform raportului, exista aproximativ 20 metode prin care constructorii de autoturisme re-interpreteaza in mod „creativ” procedurile de testare, exploatand „portitele” si flexibilitatile permise de actualele reglementari, cu scopul de a-si supra-evalua performantele de consum si de emisii ale modelelor fabricate. Printre trucurile aplicate sunt: pneuri super-eficiente cu presiune mai mare decit cea normala; acoperirea cu banda adeziva a spatiilor din jurul usilor si a grilelor; ajustarea franelor si a geometriei rotilor; utilizarea unor super-lubrifianti speciali; micsorarea greutatii autovehiculului; testarea la altitudine, la temperaturi ridicate și pe cai de rulare foarte netede.

Raportul ajunge la concluzia ca actualul regim de testare nu este adecvat pentru scopul propus si ca ”portitele” din procedurile curente de testare trebuie sa dispara cat mai repede, iar noile modele de autoturisme si utilitare sa fie re-testate in conditii cat mai apropiate de cele reale, din trafic.

”Aceste noi dovezi indica faptul ca exista producatori europeni de autoturisme care isi inseala clientii prin manipularea cifrelor oficiale de emisii, provocandu-le pierderi de mii de euro, bani cheltuiti pe carburantul consumat suplimentar. Producatorii auto respectivi ii inseala, de asemenea, si pe factorii de decizie ai Uniunii Europene, deoarece reglementarile care au drept scop reducerea emisiilor de CO2 de la autoturisme si autoutilitare sunt indeplinite doar in laborator, nu si pe drumurile publice. Singura modalitate de a ne recapata increderea este renunțarea la  <<portițele>> din actualele proceduri de testare, pentru a ne asigura ca cei care triseaza nu vor vor avea castig de cauza”, se arata in raportul  Transport&Environment.

T&E solicita introducerea, incepand din anul 2016, a procedurii mondiale de testare pentru vehicule usoare (World Light Duty Test Procedure – WLDTP) si a controlului autoturismelor noi, pentru a avea certitudinea ca rezultatele testelor sunt conforme cu realitatea.

Emisiile medii de 95g CO2/km – impuse de reglementarile europene pentru autoturismele fabricate incepand din anul  2020 – ar trebui sa insemne 95g si in realitate. Lacunele existente in modul in care sunt testate autoturismele si flexibilitati precum contabilizarea dubla a vehiculelor electrice (ca volum de emisii ce poate fi transferat de producatori catre autoturismele cu motoare cu combustie interna), asa-numitele ”super-credite”, nu sunt necesare. Ele nu fac decat sa diminueze beneficiile pe care le-ar aduce legislatia europeana in domeniul reducerii emisiilor de gaze cu efect de sera, produse de transporturile  rutiere[5]

 


[1]http://www.transportenvironment.org/realworldemissions
Grafic: “Metode de exploatare a flexibilitatilor de testare de catre producatori” (engl.)
[2]Exista o corelatie directa intre consumul de carburant si emisiile de CO2. Cu cat un autovehicul consuma mai mult carburant, cu atât emisiile de CO2 sunt mai mari.
[5] În 4 martie, 2013, preşedintele Consiliului de conducere al companiei Volkswagen, prof. dr. Martin Winterkorn, a afirmat: “Grupul nostru nu va specula nicuna dintre fexibilităţile [din procedurile de testare] în scopul atingerii ţintelor propuse…Din acest motiv, Volkswagen susţine introducerea în legislaţia europeană doar a tipului de credite care sunt admise de SUA şi China pentru autovehiculele cele mai ‘prietenoase’ cu mediul.”
Tags: No tags

Comments are closed.